Abstract
At undervise i og med arkitektur i billedkunstundervisningen har potentiale til at udvikle elevers visuelle, verbalsproglige og refleksive kompetencer og deres kompetencer til at være aktive, reflekterende og politiske deltagere i samfundet.
Med afsæt i arkitekturen som et stykke visuel kultur og som den den fysiske iscenesætter af vores liv sætter artiklen spot på undersøgelser og hands-on arbejde i uderummet i en undersøgende og nysgerrighedsskabende rammesætning.
Der er fokus på udvikling af form- og materialebevidsthed, oplevelsesopmærksomhed, farvepaletter og fagsprog, på konteksters betydning samt på skønhedsbegrebet som en relationel størrelse.
Med afsæt i arkitekturen som et stykke visuel kultur og som den den fysiske iscenesætter af vores liv sætter artiklen spot på undersøgelser og hands-on arbejde i uderummet i en undersøgende og nysgerrighedsskabende rammesætning.
Der er fokus på udvikling af form- og materialebevidsthed, oplevelsesopmærksomhed, farvepaletter og fagsprog, på konteksters betydning samt på skønhedsbegrebet som en relationel størrelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Billedpædagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 6-10 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0109-8616 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- billedanalyse
- sprogudvikling
- kreative processer
- æstetik og didaktik
- folkeskolen