Arrangementet som pædagogisk handlingsform: pædagogers faglighed i skole og SFO

Doris Overgaard Larsen, Gro Hellesdatter Jacobsen, Ole Steen Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med skolereformen fra 2014 har pædagoger fået en ny rolle i skolen, hvor de bl.a. varetager ”understøttende undervisning”. Det er dog stadig ikke helt klart, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og hvordan deres bidrag forholder sig til lærernes. Med denne artikel præsenterer vi, med udgangspunkt i et almenpædagogisk perspektiv, et mere udfoldet bud på, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og særligt hvordan de kan bidrage til at mindske marginalisering af børn. Vi argumenterer for, at pædagoger frem for at benytte sig af tydeligt instruerede aktiviteter, der minder om lærernes undervisning, med fordel kan benytte sig af arrangementet som en pædagogisk handlingsform, hvor den pædagogiske intention bevidst holdes svag for børnene. Hermed kan pædagoger bruge deres pædagogiske faglighed til at fremme børns medvirken i egne lærings- og dannelsesprocesser samt mindske marginalisering i skole og SFO.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)33-46
Antal sider13
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 9 mar. 2020

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater