At åbne "den sorte boks" - mavefornemmelser eller formaliseret viden: en undersøgelse af, hvad der karakteriserer den gode praksis i arbejdet med inklusion og fastholdelse af udsatte unge i uddannelse og beskæftigelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen formidler erfaringer fra et projekt om den gode praksis i forbindelse med inklusion og fastholdelse af udsatte unge i uddannelse og beskæftigelse. Arbejdet med de udsatte unge er tilsyneladende så magfoldigt, at det ikke kan sættes på en fælles formel. De virksomme løsninger i arbejdet med de unge er ikke alene personlige, de er også kontekstafhængige. Det betyder, at det er svært at formalisere generelle metoder og handlemåder for arbejdet med de udsatte unge. Derfor forudsætter den gode praksis en refleksiv praktiker.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Udgave nummer1
Antal sider11
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - jun. 2011

Emneord

  • den gode praksis
  • den refleksive praktiker
  • den sorte boks
  • formaliseret viden
  • mavefornemmelser
  • udsatte unge
  • inklusion

Citationsformater