TY - JOUR
T1 - At arbejde uden for comfortzonen
T2 - rekonstruktion af læreres professionsidentitet
AU - Hald, Anne Mette Dalsgaard
AU - Byskov, Louise Hvitved
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Vi undersøger, hvordan et kursusforløb, der introducerede lærere til arbejdsmåder på erhvervsskoler, skabte en rekonstruktion af lærernes professionsidentitet. Under kursustitlen praksiscirkler arbejdede lærere fra praktiskmusiske fag sammen med faglærere fra erhvervsskoler om en praktisk opgave. Lærerne arbejdede med for dem uvante arbejdsmetoder og nye materialer fra erhvervsskolerne. Vi beskriver, hvordan de betingelser, som kurset satte op for lærernes deltagelse, skabte varige forandringer hos dem og påvirkede deres professionsidentitet. Artiklens empiriske grundlag er evalueringer fra tre praksiscirkelkurser og interviews med fire deltagende folkeskolelærere. Med Wengers (2002) begreb om praksisfællesskaber undersøger vi, hvorfor der opstod et større fagligt repertoire og en ændret professionsidentitet hos de deltagende lærere. Med Canrinus et al. (2011) analyserer vi forandringerne hos lærerne og begrebssætter dem som forandringer i lærernes jobtilfredsstillelse, arbejdsengagement, mestringsforventninger og motivationsniveau. Med Day et al. (2006) knytter vi en personlig udvikling til den professionelle rekonstruktion af professionsidentitet og viser, at der både sker en personlig og professionel udvikling, når lærerne samarbejder med faglærere på en erhvervsskole.
AB - Vi undersøger, hvordan et kursusforløb, der introducerede lærere til arbejdsmåder på erhvervsskoler, skabte en rekonstruktion af lærernes professionsidentitet. Under kursustitlen praksiscirkler arbejdede lærere fra praktiskmusiske fag sammen med faglærere fra erhvervsskoler om en praktisk opgave. Lærerne arbejdede med for dem uvante arbejdsmetoder og nye materialer fra erhvervsskolerne. Vi beskriver, hvordan de betingelser, som kurset satte op for lærernes deltagelse, skabte varige forandringer hos dem og påvirkede deres professionsidentitet. Artiklens empiriske grundlag er evalueringer fra tre praksiscirkelkurser og interviews med fire deltagende folkeskolelærere. Med Wengers (2002) begreb om praksisfællesskaber undersøger vi, hvorfor der opstod et større fagligt repertoire og en ændret professionsidentitet hos de deltagende lærere. Med Canrinus et al. (2011) analyserer vi forandringerne hos lærerne og begrebssætter dem som forandringer i lærernes jobtilfredsstillelse, arbejdsengagement, mestringsforventninger og motivationsniveau. Med Day et al. (2006) knytter vi en personlig udvikling til den professionelle rekonstruktion af professionsidentitet og viser, at der både sker en personlig og professionel udvikling, når lærerne samarbejder med faglærere på en erhvervsskole.
U2 - 10.7146/tfp.v19i36.140061
DO - 10.7146/tfp.v19i36.140061
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-0273
VL - 19
SP - 74
EP - 83
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
IS - 36
ER -