At arbejde uden for comfortzonen: rekonstruktion af læreres professionsidentitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Vi undersøger, hvordan et kursusforløb, der introducerede lærere til arbejds­måder på erhvervsskoler, skabte en rekonstruktion af lærernes professions­identitet. Under kursustitlen praksis­cirkler arbejdede lærere fra praktisk­musiske fag sammen med faglærere fra erhvervsskoler om en praktisk opgave. Lærerne arbejdede med for dem uvante arbejdsmetoder og nye materialer fra erhvervsskolerne. Vi beskriver, hvordan de betingelser, som kurset satte op for lærernes deltagelse, skabte varige forandringer hos dem og påvirkede deres professionsidentitet. Artiklens empiriske grundlag er evalueringer fra tre praksiscirkelkurser og interviews med fire deltagende folkeskolelærere. Med Wengers (2002) begreb om prak­sisfællesskaber undersøger vi, hvorfor der opstod et større fagligt repertoire og en ændret professionsidentitet hos de deltagende lærere. Med Canrinus et al. (2011) analyserer vi forandringerne hos lærerne og begrebssætter dem som forandringer i lærernes jobtilfredsstil­lelse, arbejdsengagement, mestrings­forventninger og motivationsniveau. Med Day et al. (2006) knytter vi en per­sonlig udvikling til den professionelle rekonstruktion af professionsidentitet og viser, at der både sker en personlig og professionel udvikling, når lærerne samarbejder med faglærere på en erhvervsskole.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)74-83
Antal sider10
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater