At blive en dygtig elev - deltagelse, læring og trivsel i skolens fællesskaber

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvordan får børn roller som ’dygtige’ elever i skolen og hvilke konsekvenser kan rollerne have for deltagelse, læring og trivsel i fællesskabet? Denne artikel drøfter disse spørgsmål med udgangspunkt i forskningshistorien om, hvordan et barns sociale identitet, over tid, kan udvikle sig fra ‘dygtig’ elev til ‘lærerens favorit’ og hvordan denne proces kan få utilsigtede negative konsekvenser. Artiklens pointe er, at praktikere kan skabe og understøtte gode fællesskaber med aktiv deltagelse, læring og trivsel for alle, når de skærper blikket på, hvordan man gør identitet, læring og fællesskab i pædagogiske samtaler.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
ISSN1903-8143
StatusAfsendt - 2021

Citationsformater