Abstract
For at få en fast stilling som gymnasielærer i Danmark skal man gennemføre pædagogikum. Artiklen bygger på et feltstudie fra pædagogikum, og metodisk anvendes dokumenter, observationer og fokusgruppeinterviews. Den teoretiske tilgang er Bourdieus sociologiske teori om uddannelsessystemet og hans begreb habitus. De empiriske fund viser, at pædagogikum opleves som en udfordrende vej til at permanet job som lærer. Pædagogikum indvirker desuden på kandidaternes forståelse af deres universitetsfag, de anvender pædagogisk viden i deres undervisning, og de får en nye forståelse af, hvad det vil sige at være gymnasielærer. Afslutningsvis diskuteres hvorvidt pædagogikum kan bidrage til udvikling af den gymnasiale sektor.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsessted | Aarhus |
Udgiver | VIA University College |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- gymnasielærere
- pædagogikum