Abstract
Denne artikel præsenterer og diskuterer evaluering og kvalitet i relation til undersøgelser af familier i udsatte positioner inden for socialt arbejde. I artiklen betragter vi en børnefaglig undersøgelse som en både formativ og summativ evaluering af levet liv.
Artiklens pointe er, at der i den børnefaglige undersøgelse – i form af evaluering af levet liv – ligger nogle potentialer i forhold til at skabe kvalitet i arbejdet med en familie, der er i en sårbar situation. Måden – summativt og formativt – hvorpå undersøgelsen foretages, bliver potentielt mere afgørende for resultatet af undersøgelsen end den socialfaglige metode, som socialrådgiveren anvender.
Artiklens pointe er, at der i den børnefaglige undersøgelse – i form af evaluering af levet liv – ligger nogle potentialer i forhold til at skabe kvalitet i arbejdet med en familie, der er i en sårbar situation. Måden – summativt og formativt – hvorpå undersøgelsen foretages, bliver potentielt mere afgørende for resultatet af undersøgelsen end den socialfaglige metode, som socialrådgiveren anvender.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | CEPRA-striben |
Udgave nummer | 29 |
Sider (fra-til) | 16-27 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 24 mar. 2022 |
Emneord
- evaluering
- børnefaglige undersøgelser
- feedback
- formativ evaluering
- kvalitet
- socialt arbejde med udsatte familier