At håndtere flertydighed under pres: elevskriveres tekstnormer og skriverselv ved folkeskolens afgangseksamen i skriftlig fremstilling

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Når danske elever skriver tekster til afgangseksamen i skriftlig fremstilling, er formålet at skrive sig til censors og dermed uddannelsessystemets og samfundets anerkendelse. Situationen er presset, og forskning har vist at betingelserne er præget af flertydighed og kompliceres af dobbelte genreforventninger. I artiklen betragtes eksamensskrivning i et sociokulturelt perspektiv som en teksthandling i kontekst. Gennem såkaldt konstellationsanalyse af et udvalg af elevtekster undersøges eksamensskrivningen som svar på skriveordren og i forventning om censors bedømmelse, og elevernes tekstnormer og skriverselv ekspliciteres. Undersøgelsen finder en udpræget mangfoldighed og kompleksitet i tekstudvalget og identificerer fire forskellige elevtilgange til opgaven: strategisk kreativitet, umiddelbar narration, intuitiv iscenesættelse og kulturkompetent kommunikation. Sammenhængen mellem tekstmønstre og eksamenskarakter er relativt uklar. Dog ses en privilegering af de intuitive og umiddelbare tilgange, og personligt engagerende opgavetyper favoriseres karaktermæssigt. Multimodalt design og nøjagtig adressering af opgavens krav belønnes i begrænset omfang, mens verbaltekst i litterært inspireret stil anerkendes og delvist opvejer afvigelser fra eksplicitte krav. Fundene kalder på yderligere forskningsviden om og forskningsinformeret revision af den danske eksamenspraksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Journal of Literacy Research
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)126-183
Antal sider58
ISSN2464-1596
StatusUdgivet - 5 jun. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater