At knække den danske uddannelseskode: om studerende med anden etnisk baggrund end dansk i de pædagogiske uddannelser.

Anders Hamming, Cecilia Maria Vestergaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

Abstract

Hvordan bidrages til integration gennem uddannelse på de pædagogiske arbejdsmarked? Det er et af de spørgsmål, som forfatterne bag den kvalitative rapport "At knække den danske uddannelses kode", giver deres svar på. Svaret er, at det gøres bl.a. ved at forholde sig bevidst til sine egne kulturelle uddannelseskoder og tage sin egen uddannelsespraksis op til revision løbende.
Forslagene er fremkommet gennem en kvalitativ undersøgelse af en række nydanskeres møde med det danske uddannelsessystem. Projektarbejde, gruppearbejde, problemorientereret og erfaringsbaseret læring var nye kulturelle koder for mange. Rapporten peger på, hvordan nogen har knækket dem, og hvordan flere kunne få hjælp til at gå samme vej gennem en systematisk indsats.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedEsbjerg
ForlagCVU Vest Press
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider66
ISBN (Trykt)8798978527
StatusUdgivet - 2004

Emneord

  • integration
  • interkulturelle forhold
  • fastholdelse
  • kultur

Citationsformater