Abstract
Denne artikel belyser hvordan klinisk vejledere i det sundhedsfaglige felt kan stimuleres til at reflektere over egen praksis ved at anvende teknologi i form af simulation. Formålet har været at undersøge, hvorvidt der skabes refleksion og i særdeleshed 2. ordens refleksion, når refleksionsprocessen understøttes af teknologi.
Artiklen er udsprunget af et følgeforskningsprojekt, som ser på udviklingen af et simulationsprogram, som faciliterer refleksion. I forbindelse med design af simulationsprogrammet, og på baggrund af en række hypoteser angående inddragelse af teknologi i undervisning, belyses en række didaktiske overvejelser.
I artiklen konkluderes det, at teknologi giver mulighed for at arbejde på et individuelt niveau og i eget tempo samt gentage efter behov. Anvendelse af teknologi skaber mulighed for visualisering og skaber dermed en oplevelsesorienteret og spejlende tilgang til læring. Ligeledes er forstyrrelser nødvendige for at skabe 2. ordens refleksion, hvilket viser sig svært for de klinisk vejledere. Teknologien og den efterfølgende debriefinger understøtter denne proces. Endvidere kan teknologi være med til at sikre, at alle er aktive og deltagende.
Yderligere konkluderes det, at simulationsprocessen igangsætter forskellige refleksionsformer, og at nogle af refleksionsformerne i sig selv kan fungere som barriere for 2. orden refleksion.
Artiklen er udsprunget af et følgeforskningsprojekt, som ser på udviklingen af et simulationsprogram, som faciliterer refleksion. I forbindelse med design af simulationsprogrammet, og på baggrund af en række hypoteser angående inddragelse af teknologi i undervisning, belyses en række didaktiske overvejelser.
I artiklen konkluderes det, at teknologi giver mulighed for at arbejde på et individuelt niveau og i eget tempo samt gentage efter behov. Anvendelse af teknologi skaber mulighed for visualisering og skaber dermed en oplevelsesorienteret og spejlende tilgang til læring. Ligeledes er forstyrrelser nødvendige for at skabe 2. ordens refleksion, hvilket viser sig svært for de klinisk vejledere. Teknologien og den efterfølgende debriefinger understøtter denne proces. Endvidere kan teknologi være med til at sikre, at alle er aktive og deltagende.
Yderligere konkluderes det, at simulationsprocessen igangsætter forskellige refleksionsformer, og at nogle af refleksionsformerne i sig selv kan fungere som barriere for 2. orden refleksion.
Bidragets oversatte titel | To learn to reflect: Usage of technology to facilitate reflection in a blended context |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 12 |
Udgave nummer | 21 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- refleksion
- simulation
- sundhedsfaglig praksis