At lære gennem æstetisk virksomhed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Når man forholder sig æstetisk til noget, er det primært gennem nydelsen ved genstandens form - digtet, den udsmykkede væg, baghåndsslaget, solens flimren på væggen. Konkret er æstetik i undervisningen karakteriseret ved situationer, hvor elever skal sanse og fornemme noget, de skal fælde æstetiske domme om nogets måde at være færdigt, skønt eller mærkeligt på. Æstetisk virksomhed kan gennem oplevelser og udtryk bidrage til at åbne fagene og elevernes muligheder for at lære. Artiklen introducerer til det at have en æstetisk tilgang til undervisning, og den plæderer for en didaktisk model, hvor æstetiske og analytiske aktiviteter indgår som en gensidig vekselvirkning med det indhold, eleverne skal lære noget om.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerKvaN 107
TidsskriftKvan
Vol/bind107
Antal sider10
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - apr. 2017

Citationsformater