Abstract
I dette kapitel er der fokus på at lære gennem valg. Dermed bevæger kapitlet sig inden for en eksistenspsykologisk for- ståelse af læring og didaktik. Grundtanken er, at mennesket i princippet selv former sit liv gennem bevidste valg og anerkender andres valg. Det er en læringsforståelse og didaktik, hvor læreren sammen med eleverne retter opmærksomhed mod elevernes valg, engagement og erkendelser. Etymologisk betyder at eksistere at gå ud (fra og af sig selv) for at en- gagere sig selv i en fælles pulje. Mødet med omverdenen og med “den anden”, fx forældre, søskende, klassekammerater og lærere, er bestemmende for, om eleven kan lære nyt om verden og om sig selv. Eleven må lære at åbne sig for verden og lade verden åbne sig for ham. Dette er en livsindstilling: et valg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Det lærende menneske |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 sep. 2019 |
Sider | 119-142 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7555-0 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning