At lære gennem narrativer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Formålet med dette kapitel er at introducere til en narrativ pædagogik og didaktik. Udgangspunktet er, at elever i skolen gennem det at få øje på narrativerne kan lære af, fortolke og forstå situationer. Når eleverne lærer at få øje på narrativerne, lærer de, at vi som mennesker helt grundlæggende forstår os selv og vores omgivelser gennem en slags fortolkningsskemaer og betydningsstrukturer, der oftest har en fortællende form. Eleverne vil løbende konstruere og rekonstruere deres indbyrdes fortællinger med betydning for den enkeltes narrative identitet. Når fortællingerne bliver skabt i skolen og derfor skal forstås i den kontekst, bliver fortællingerne ikke kun spejl for, at eleverne kan forstå situationer, sig selv og hinanden, de bliver også stemmer i en skolekultur med vægt på elevernes demokratiske dannelsesprocesser. Det er kort sagt i fortællingerne at tilpasning, udvikling og forandring finder sted i både skolen og i livet.
OriginalsprogDansk
TitelDet lærende menneske
RedaktørerPeter Brodersen
Antal sider24
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato1 sep. 2019
Sider73-96
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-412-7555-0
StatusUdgivet - 1 sep. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Pjengaard, S. (2019). At lære gennem narrativer. I P. Brodersen (red.), Det lærende menneske (s. 73-96). Hans Reitzels Forlag.