Abstract
Formålet med dette kapitel er at introducere til en narrativ pædagogik og didaktik. Udgangspunktet er, at elever i skolen gennem det at få øje på narrativerne kan lære af, fortolke og forstå situationer. Når eleverne lærer at få øje på narrativerne, lærer de, at vi som mennesker helt grundlæggende forstår os selv og vores omgivelser gennem en slags fortolkningsskemaer og betydningsstrukturer, der oftest har en fortællende form. Eleverne vil løbende konstruere og rekonstruere deres indbyrdes fortællinger med betydning for den enkeltes narrative identitet. Når fortællingerne bliver skabt i skolen og derfor skal forstås i den kontekst, bliver fortællingerne ikke kun spejl for, at eleverne kan forstå situationer, sig selv og hinanden, de bliver også stemmer i en skolekultur med vægt på elevernes demokratiske dannelsesprocesser. Det er kort sagt i fortællingerne at tilpasning, udvikling og forandring finder sted i både skolen og i livet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Det lærende menneske |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 sep. 2019 |
Sider | 73-96 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7555-0 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning