Abstract
Kapitlet interesserer sig for, hvordan brede samfundsmæssige forestillinger om øget vækst og læring slår igennem i praksis som særlige idealer blandt professionelle om, hvordan skolen bør – eller ikke bør indrettes – og hvilken type professionalitet, der som følge heraf efterspørges. Med afsæt i observationer og interviews på to udvalgte skoler, undersøger vi, hvordan pædagogers kerneopgaver formes, farves og forhandles i forbindelse med skolens reorganisering. Analysen viser, at samtidigt tilstedeværende idealer om fleksibilitet og læringsproduktivitet udfordrer den pædagogiske kernefaglighed, fordi børns frie tid og leg i stigende grad tænkes ind i det samlede læringsforløb, og fordi skolens tid og rum indrettes på nye måder. Det levner begrænset plads til pædagogers relationelle og procesorienterede arbejde med børns læring. Kapitlet konkluderer, at det er vigtigt, at ledere og professionelle på de enkelte skoler i fællesskab bliver endnu tydeligere på, hvilke værdier og kvaliteter der skal præge pædagogers arbejde i skolen fremadrettet – og ikke mindst, at de organisatoriske forudsætninger herfor gennemtænkes.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | At lede efter læring : ledelse og organiseringer i den reformerede skole |
Redaktører | Nana Vaaben, Helle Bjerg |
Antal sider | 18 |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | okt. 2015 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-2222-2 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-593-2461-5 |
Status | Udgivet - okt. 2015 |
Emneord
- professionsidentitet
- SFO pædagogik, Folkeskolereform, Pædagoger