Abstract
Skolens socialiserende og opdragende funktion søger at forberede elever til at kunne indgå som demokratisk engagerede borgere, når de engang skal ud i samfundet. Et fremtidsperspektiv, som f.eks. findes i statsdefinerede læringsmålstyrede tiltag. Denne artikel identificerer og udfordrer en problematik i en nuværende pædagogisk og didaktisk diskurs: At undervisning arbejder i umiddelbart kort- og middelsigtede rationaler, som relaterer sig til elevens aktuelle situation. Der spørges til, om man kan forene de forståelser, som vedrører skolens formål om at forberede et samfundsmæssigt engagement, med de praksisser i skolen, som omhandler fantasi og forestillingsevne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Magasin | Turbulens.net |
ISSN | 1903-7775 |
Status | Udgivet - 11 apr. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Fremtid
- Koselleck
- Socialisering
- Steen Nepper Larsen
- Tid
- Skoler, fag og institutioner