At leve i en foranderlig verden: Om fantasiens fremtidsperspektiverede potentialer i skolen

Frederik Boris Hylstrup Olsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidlingpeer review

Abstract

Skolens socialiserende og opdragende funktion søger at forberede elever til at kunne indgå som demokratisk engagerede borgere, når de engang skal ud i samfundet. Et fremtidsperspektiv, som f.eks. findes i statsdefinerede læringsmålstyrede tiltag. Denne artikel identificerer og udfordrer en problematik i en nuværende pædagogisk og didaktisk diskurs: At undervisning arbejder i umiddelbart kort- og middelsigtede rationaler, som relaterer sig til elevens aktuelle situation. Der spørges til, om man kan forene de forståelser, som vedrører skolens formål om at forberede et samfundsmæssigt engagement, med de praksisser i skolen, som omhandler fantasi og forestillingsevne.
OriginalsprogDansk
MagasinTurbulens.net
ISSN1903-7775
StatusUdgivet - 11 apr. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Fremtid
  • Koselleck
  • Socialisering
  • Steen Nepper Larsen
  • Tid
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater