At nærme sig sagen. Eksempler på undervisningsforløb.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

1 Downloads (Pure)

Abstract

I denne rapport gives eksempler på undervisningsforsøg i undren og innovation i henholdsvis sygeplejerske- og pædagoguddannelsen. Disse undervisningsforsøg har eksplorativ karakter, dvs. der er tale om søgende og undersøgende processer, hvor undervisere har afprøvet og afsøgt muligheder og udfordringer med det undringsbaserede som afsæt. Eksemplerne tager afsæt både i praktikperioder men også i undervisningsforløb på uddannelsen og viser, hvordan æstetiske dimensioner kan have relevans for skabelsen af innovative processer.
Rapporten fører ind i fire undervisningsrum. Hvor Rum 1 handler om undringsprocesser, der tager sit afsæt i pædagogstuderendes oplevelser i praktikken, handler rum 2 om tilsvarende men i sygeplejeuddannelsen. Rum 3 og 4 kobler de undringsbaserede processer med skabende æstetiske dimensioner (henholdsvis musik og tegning) og finder sted i pædagoguddannelsen.
OriginalsprogDansk
TitelAt innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser. : Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt på VIA University College 2013-2015
RedaktørerFinn Thorbjørn Hansen, Sine Maria Herholdt-Lomholdt, Jan Jaap Rothuizen
Antal sider17
Publikationsdato17 jan. 2017
Sider152-169
ISBN (Elektronisk)978-87-996260-7-6
StatusUdgivet - 17 jan. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater