TY - JOUR
T1 - At se skoven for bare træer
T2 - Potentialer og udfordringer ved at gå i skoven med elever på 6. klassetrin i dansk
AU - Oksbjerg, Marianne
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Der har historisk set været fremført mange argumenter for at tage eleverne med ud af skolen i skoletiden. Hvad enten aktiviteten har heddet lejrskole, ekskursion, studietur, udeskole eller ganske enkelt ’at være på tur’, har disse aktiviteter været meget forskelligt fagligt begrundet eller anskuet. I denne artikel betones vigtigheden af at tænke udeskoleaktiviteter i dansk sammen i længere forløb, som foregår både inde og ude. I artiklen inddrages to eksempler på dansk i skoven på 6. klassetrin. Med disse to eksempler fra praksis er det artiklens hensigt at pege på potentialer og udfordringer ved at inddrage ture i skoven som del af danskfaglige undervisningsforløb.
AB - Der har historisk set været fremført mange argumenter for at tage eleverne med ud af skolen i skoletiden. Hvad enten aktiviteten har heddet lejrskole, ekskursion, studietur, udeskole eller ganske enkelt ’at være på tur’, har disse aktiviteter været meget forskelligt fagligt begrundet eller anskuet. I denne artikel betones vigtigheden af at tænke udeskoleaktiviteter i dansk sammen i længere forløb, som foregår både inde og ude. I artiklen inddrages to eksempler på dansk i skoven på 6. klassetrin. Med disse to eksempler fra praksis er det artiklens hensigt at pege på potentialer og udfordringer ved at inddrage ture i skoven som del af danskfaglige undervisningsforløb.
KW - udeskole
U2 - 10.17896/UCN.perspektiv.n3.273
DO - 10.17896/UCN.perspektiv.n3.273
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2977
SP - 34
EP - 41
JO - UCN PERSPEKTIV
JF - UCN PERSPEKTIV
IS - 3
M1 - 4
ER -