At tage skolen udenfor - hvorfor og hvordan?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Sigtet med dette kapitel er at vække interesse for undervisning i uderummet og at beskrive de læringsmæssige potentialer, der er i at flytte undervisningen ud af klasserummet. Fokus er på, hvad man skal være særlig opmærksom på, når man planlægger og gennemfører udeundervisning. Alle fag kan bruge uderummet som læringsrum, da det er i skolens omverden, fagene henter deres indhold og udspiller sig. Det handler om at lade sig inspirere af uderummet og didaktisk forholde sig til de anderledes rammer og indholdet her.
I kapitlet forklares begrebet ‘udeskole’, og der inddrages forskning, der underbygger brugen af udeundervisning. Kapitlet indeholder desuden baggrundsviden til begrundelse for planlægning og gennemførelse af udeskoleaktiviteter og konkrete eksempler på henholdsvis et monofagligt og et tværfagligt forløb.
OriginalsprogDansk
TitelUndervisningskompetence : en grundbog til læreruddannelsen
RedaktørerKaren Bønløkke Braad, Betina Jakobsen
Antal sider16
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2020
Udgave1.udgave
Sider199-214
Kapitel11
ISBN (Trykt)978-87-5933517-8
ISBN (Elektronisk)978-87-593-3704-2
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • udeskole

Citationsformater