At undervise i læsestrategier - en sag for både dansk- og faglærer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel introducerer programundervisning som en metode i naturfaglig læsning. Inspireret af et amerikansk multistrategiprogram, CORI (Concept-Oriented Reading Instruction) beskrives, analyseres og eksemplificeres, hvordan man – på baggrund af forskningsbaseret viden om undervisning i læsestrategier – kan arbejde i en dansk kontekst. Formålet er at vise et konkret eksempel på et strategiprogram, der kan implementeres i et samarbejde mellem dansklæreren og naturfagslæreren, med henblik på at øge elevernes brug af læsestrategier og engagement, så udbyttet af læsningen kvalificeres.
OriginalsprogDansk
AndetFællesskrift
Udgave nummerFaglig læsning
Sider (fra-til)33-37
Antal sider5
ISSN1398-1056
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • læsning
  • faglig læsning
  • læsestrategi

Citationsformater