TY - BOOK
T1 - At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde.
AU - Barfod, Karen Seierøe
PY - 2018/11
Y1 - 2018/11
N2 - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere i udeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning? Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, tre empiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiske refleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelsesteori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.Nøgleord: tematisk analyse, udeskoledidaktik, udeskoleundervisning, undersøgelsesbaseret undervisning.
AB - Denne afhandling er udarbejdet på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) på Københavns Universitet i perioden 2013-2018. Afhandlingens fokus er undervisningen i udeskole, regelmæssig undervisning i folkeskolens almindelige fag uden for klasserummet. Da udeskole er udbredt i danske skoler, er det relevant at undersøge lærernes didaktiske og praktiske tilgange til udeskole. Afhandlingens titel: ’At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde’, er operationaliseret i tre forskningsspørgsmål:1: Hvad er udeskoles didaktiske baggrund, og hvordan underviser lærere i udeskole?2: Hvad er læreres oplevelse af at vedblive med at undervise i udeskole?3: Hvad er udeskolelæreres opfattelse af god udeskoleundervisning? Afhandlingen består af en beskrivende artikel af den didaktiske baggrund, tre empiriske analyser i artikelform og denne kappe. I afhandlingen undersøger jeg med udgangspunkt i interview med, og observation af, erfarne udeskolelærere, om der i mødet mellem lærer, stof og elev i udeskole er en særegenhed, der gør udeskole til udeskole? Afhandlingens omdrejningspunkt er dermed undervisningen, og underviserne.Afhandlingen omfatter en tematisk analyse af ti erfarne læreres didaktiske refleksioner, og disse placerer udeskole i et uddannelsesfelt, der omfatter både faglige og dannelsesmæssige elementer. Analyse baseret på selvbestemmelsesteori viser, at lærernes følelse af professionel selvbestemmelse og kompetence opretholdes ved udeskole; men at de kan føle sig isolerede på arbejdspladsen. Observation af fem læreres udeskole-praksis viser, at udeskoleundervisningen understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til fagene matematik og natur/teknologi. Analyserne fremstiller udeskole som en tilgang til undervisningen, der er i overensstemmelse med et holistisk uddannelsessyn og et erfaringspædagogisk grundlag. I afhandlingens sidste artikel fremstilles erfarne læreres opfattelse af god udeskoleundervisning som en undervisning, der både tilgodeser værdibaserede og faglige mål.Nøgleord: tematisk analyse, udeskoledidaktik, udeskoleundervisning, undersøgelsesbaseret undervisning.
KW - udeskole
KW - didaktik
KW - lærerarbejde
UR - https://nexs.ku.dk/arrangementer/2018/phd_karen-seieroe-barfod/
M3 - Ph.d. afhandling
BT - At undervise i udeskole. Perspektiver på didaktik og lærerens arbejde.
PB - Københavns Universitet
CY - København
ER -