Atomkraft i Jylland? om kritisk læsning af nettekster

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Artiklen beskriver og diskuterer begrebet
’kritisk læsning'. Begrebet er et udvidet læsebegreb,
som dækker over at kunne forholde
sig kritisk til den konstruktion af virkeligheden,
som etableres i multimodale tekster på
nettet. Dette kritiske og vurderende begreb
sættes i relation til udviklingen af børn og
unges digitale dannelse og de nye Fælles
Mål. Med inspiration fra Norman Faircloughs
kritiske diskursanalyse opstilles en taksonomi
for kritisk læsning, og denne konkretiseres
gennem empiri fra et undervisningsforløb i
udskolingen med titlen ’Troværdighed i nettekster.’
OriginalsprogDansk
Artikelnummer16
TidsskriftViden om læsning
Udgave nummer16
Antal sider12
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 9 sep. 2014

Emneord

  • dannelse
  • læsning

Citationsformater