Børn i risikofyldt leg

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Med afsæt i forskningsprojektet ”Risikofyldt leg i dagtilbud” belyser artiklen hvordan risikofyldt leg kan skabe særlige udviklingsmuligheder og trivsel for børn i dagtilbud. Risikofyldt leg defineres som ”En spændende og udfordrende leg, der indebærer usikkerhed og risiko for fysisk skade” (Sandseter 2015: 16). Risikoen ved disse lege er ikke altid til stede, den kan være objektiv og reel, eller opfattet som farlig og risikofyldt af børn eller pædagoger. Det drejer sig om aktiviteter, hvor børnene balancerer på grænsen af at have kontrol. Legen bliver netop spændende i og med, at der er en risiko og frygt for det ukendte. Det er tydeligt, at for at skabe sådanne muligheder kræver det, at pædagoger skaber rammer, der tillader og rummer muligheder for risikofyldt leg. Forskningsprojektet, der blev igangsat i foråret 2017 under professionshøjskolen UCC, forskningsprogrammet Sundhed, viser via interviews med pædagoger, at risikofyldt leg har et stort potentiale i forhold til at tænke leg på en anderledes og udfordrende måde. Risikofyldt leg ser ud til at kunne styrke motorisk udvikling, gåpåmod, social og personlig udvikling samt trivsel i samspillet mellem børn.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer4
    TidsskriftMOV:E
    Udgave nummer6
    Sider (fra-til)31-41
    Antal sider10
    ISSN2246-8137
    StatusUdgivet - maj 2018

    Emneord

    • Børn og unge
    • leg, bevægelse, risikofyldt leg

    Citationsformater