Abstract
Kapitlet sætter fokus på ’udsatte positioner’ i dagtilbuddets hverdag gennem at udforske, hvordan børn har ’adgang til deltagelse’ i læringsmiljøet. Som et bidrag til forståelsen af hverdagens marginaliseringsprocesser, kastes lys over børns deltagelse ud fra et social-psykologisk perspektiv med fokus på krop og materialitet. Når man udforsker, hvordan læringsmiljøet udgør sociale og materielle betingelser for børns deltagelse, bliver det muligt at forstå ’udsatte positioner’ som sårbarhedsskabende situationer, der opstår i den helt konkrete hverdag. Kapitlet viser, at børn kan eksponeres og blive meget synlige i læringsmiljøet, når det ikke understøtter deres deltagelse. Som en pædagogisk fejlslutning kan synlige enkeltbørn blive set som ’problembørn’, der ”mangler noget i deres udvikling”. Det pædagogiske potentiale ligger i at af-individualisere børns deltagelsesvanskeligheder og i at udforske, hvordan læringsmiljøet praktisk understøtter børn i deres deltagelse i børnefællesskaberne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Den styrkede pædagogiske læreplan : Grundbog til dagtilbudspædagogik. |
Redaktører | Trine Holst Mortensen, Torben Næsby |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2018 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788771607758 |
Status | Udgivet - 2018 |