Børn med handicap i dagtilbud. Deltagende subjekter eller objekter for inklusion?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Fra en historisk situation med et statsligt tildelt ”udenforskab” kendetegnet ved segregation og tvangsinstitutionalisering har ’børn med handicap’ i dag en række konventionssikrede rettigheder til deltagelse i samfundets institutioner, herunder til inklusion i det almene uddannelsessystem (jf. FN’s børnekonvention 1989; Salamanca-erklæringen 1994; Konventionen om Rettigheder for Personer med Handicap 2006). Spørgsmålet er blot, hvordan ’børn med handicap’ aktuelt har muligheder for at tage del i hverdagen i almene dagtilbud. Hvordan kan man eksempelvis forstå, at ’børn med handicap’ i mange tilfælde omtales som ’inklusionsbørn’, dvs. som objekter for inklusion, på trods af at de netop har lovfæstede rettigheder til deltagelse og inklusion i almene sammenhænge på linje med andre børn? Det spørgsmål søger artiklen at give svar på i form af en problemstilling, der hedder: Hvordan ser ’børn med handicaps’ ret til inklusion ud til at blive betingelsessat i hverdagen i mødet med de professionelles inklusionsbestræbelser i almene dagtilbud?
OriginalsprogDansk
TidsskriftKommer senere
StatusUnder udarbejdelse - 2020

Emneord

  • socialpolitik

Citationsformater