Projekter pr. år
Abstract
Artiklen bidrager til en gentænkning af inter-subjektive relationers betydning i et børneliv i vanskeligheder. ”Relationsarbejde” betones ofte som den faglige kerne i socialpædagogik, hvorved relationen mellem en professionel og et barn udpeges som den afgørende udviklingskontekst. Børn og unge trækker imidlertid på mange forskellige inter-subjektive relationer gennem deres opvækst, hvor især familierelationer og fællesskaber med jævnaldrende har stor betydning. I artiklen anlægger vi det perspektiv, at en mangfoldighed af inter-subjektive relationer til både børn og voksne må forstås som integreret i hverdagslivets sociale mulighedsbetingelser. Et sådant perspektiv åbner for en bred forståelse af inter-subjektive relationers betydning i børn og unges udviklingsforløb. Dermed knyttes forståelsen af relationer til de aktiviteter børn deltager i forskellige steder i deres hverdagsliv, og de fællesskaber som børn og voksne skaber sammen.
I almindelighed står børn og unge overfor en række modsætningsfyldte krav og forventninger i deres hverdagsliv, hvilket ikke mindst gælder børn og unge bosat udenfor eget hjem, der ofte lever under meget komplekse livsbetingelser. Vi har analyseret en række forskningsrapporter fra de sidste 15 år, og viser, hvordan disse bidrager til dikotomiske forståelser af dilemmaer i børns udviklingsforløb. Krav og hensyn fremstilles f. eks. ofte som hinandens modsætninger. Vi argumenterer for, at i professionel støtte til børn og unge i vanskeligheder må sådanne tilsyneladende modsætninger forstås som dobbeltheder. Et blik for hvordan børn og unge gennem deltagelse i konfliktuelle samspilsprocesser skaber hverdagslivets sociale ressourcer, kan åbne for en forståelse for, at forskellige relationer har forskellig betydning for, hvordan børn og unge kommer videre med de dilemmaer , der er forbundet med deltagelse i hverdagslivets aktiviteter og fællesskaber. Ud fra dette perspektiv ønsker vi at bidrage til en gentænkning og udvikling af faglige forståelser af inter-subjektive relationers betydning i socialt og socialpædagogisk arbejde.
I almindelighed står børn og unge overfor en række modsætningsfyldte krav og forventninger i deres hverdagsliv, hvilket ikke mindst gælder børn og unge bosat udenfor eget hjem, der ofte lever under meget komplekse livsbetingelser. Vi har analyseret en række forskningsrapporter fra de sidste 15 år, og viser, hvordan disse bidrager til dikotomiske forståelser af dilemmaer i børns udviklingsforløb. Krav og hensyn fremstilles f. eks. ofte som hinandens modsætninger. Vi argumenterer for, at i professionel støtte til børn og unge i vanskeligheder må sådanne tilsyneladende modsætninger forstås som dobbeltheder. Et blik for hvordan børn og unge gennem deltagelse i konfliktuelle samspilsprocesser skaber hverdagslivets sociale ressourcer, kan åbne for en forståelse for, at forskellige relationer har forskellig betydning for, hvordan børn og unge kommer videre med de dilemmaer , der er forbundet med deltagelse i hverdagslivets aktiviteter og fællesskaber. Ud fra dette perspektiv ønsker vi at bidrage til en gentænkning og udvikling af faglige forståelser af inter-subjektive relationers betydning i socialt og socialpædagogisk arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske udkast |
Vol/bind | årg. 46 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 61-77 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- anbragte børn
- anbragte unge
- inklusion
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Børn og unges netværk - et fælles ansvar
Schwartz, I. (Projektleder), Viskum, U. (Projektleder), Clausen, T. Ø. (Projektdeltager), Nielsen, T. K. (Projektdeltager) & Stougaard, K. (Projektdeltager)
01/06/16 → 31/12/18
Projekter: Projekt › Forskning
Fil