Abstract
Dette kapitel formidler indsigter i, hvordan professionelle kan arbejde med at involvere børn som deltagere, når de udvikler og evaluerer læringsmiljø i dagtilbud, som det foreskrives i dagtilbudsloven og de styrkede læreplaner. 16 dagtilbudspædagoger deltog i et aktionslæringsinspireret forløb sammen med fem forskere. De eksperimenterede med nye måder, hvorpå der kan arbejdes med blik for børns perspektiver. Først i konkrete møder med børn, siden i udvikling af meningsfulde evalueringsformer for både børn og voksne. Analysen af udvalgte eksempler peger på forskellige former for børnedeltagelse, børneperspektiver og børneinvolverende pædagogisk praksis, og på baggrund af pædagogernes prøvehandlinger gives bud på og diskuteres, hvad der kendetegner en børnesensitiv og børneinvolverende udviklings- og evalueringskultur.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder |
Redaktører | Mimi Petersen, Ida Kornerup |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 149-166 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 9788702316834 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- dagtilbud
- Børn og unge