Børn som deltagere i evaluering af læringsmiljøer i dagtilbud

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel formidler indsigter i, hvordan professionelle kan arbejde med at involvere børn som deltagere, når de udvikler og evaluerer læringsmiljø i dagtilbud, som det foreskrives i dagtilbudsloven og de styrkede læreplaner. 16 dagtilbudspædagoger deltog i et aktionslæringsinspireret forløb sammen med fem forskere. De eksperimenterede med nye måder, hvorpå der kan arbejdes med blik for børns perspektiver. Først i konkrete møder med børn, siden i udvikling af meningsfulde evalueringsformer for både børn og voksne. Analysen af udvalgte eksempler peger på forskellige former for børnedeltagelse, børneperspektiver og børneinvolverende pædagogisk praksis, og på baggrund af pædagogernes prøvehandlinger gives bud på og diskuteres, hvad der kendetegner en børnesensitiv og børneinvolverende udviklings- og evalueringskultur.
OriginalsprogDansk
TitelBørn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder
RedaktørerMimi Petersen, Ida Kornerup
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2021
Sider149-166
Kapitel9
ISBN (Trykt)9788702316834
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • dagtilbud
  • Børn og unge

Citationsformater