Børn som fortællere: Narrative metoder

Marie Christine Ludvigsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Kapitlet handler om at indfange børneperspektivet ud fra, hvad børn selv fortæller om det, for at komme så tæt på børns eget persepktiv som muligt. Børn har ret til at blive hørt i forhold der vedrører dem. Hvis vi mener det alvorligt, så skal vi gøre os umage med at lytte til, hvad børnene siger og tage konsekvensen af det. Børn som oplever, at de bliver hørt og dagligt deltager i demokratiske processer vil få styrket deres selvværd, fortælleevne og oplevelsen af at have medindflydelse på et demokrati. Gennem medindragelse og indflydelse vil de få ejerskab og tage medansvar for deres hverdag. Hvis vi er interesseret i børneperspektivet, må vi stille skarpt på, hvordan vi kommer så tæt på børneperspektivet som muligt og tage det vi ser og hører alvorligt i vores daglige pædagogiske omgang med børn.
OriginalsprogDansk
TitelDen lille bog om metode : Sådan undersøger du børnekultur og børns perspektiv
RedaktørerAnne Petersen
Antal sider75
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2010
Udgave1
Sider61-70
ISBN (Trykt)9788790833633
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • børneperspektiv
  • medindflydelse
  • metode
  • børnekultur
  • didaktik

Citationsformater