Børnegarderoben som sprogligt mødested

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I en børnehave indgår børn meget af tiden i barn-barn-interaktioner. Disse foregår på mange forskellige steder i børnehaven. Med en sproglig etnografisk tilgang er det artiklens formål at undersøge, hvordan vi kan forstå børnegarderoben som et sprogligt mødested. I artiklen forstås sprog som lokal, social praksis, og der anvendes et multimodalt interaktionelt perspektiv. Dette bidrager til at forstå garderoben som et socialt og sprogligt rum, hvor børn får mulighed for at smage på, afprøve og skabe viden om sproglige praksisser. I artiklen analyseres barn-barn-interaktioner fra et igangværende ph.d.-projekt, og analysen peger på, at disse interaktioner rummer potentialer for børns socialisering i at være sproglige aktører.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer32
Sider (fra-til)84-94
Antal sider11
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - okt. 2022

Emneord

  • børnehaver
  • sprog
  • barn-barn-interaktioner

Citationsformater