Projekter pr. år
Abstract
I en børnehave indgår børn meget af tiden i barn-barn-interaktioner. Disse foregår på mange forskellige steder i børnehaven. Med en sproglig etnografisk tilgang er det artiklens formål at undersøge, hvordan vi kan forstå børnegarderoben som et sprogligt mødested. I artiklen forstås sprog som lokal, social praksis, og der anvendes et multimodalt interaktionelt perspektiv. Dette bidrager til at forstå garderoben som et socialt og sprogligt rum, hvor børn får mulighed for at smage på, afprøve og skabe viden om sproglige praksisser. I artiklen analyseres barn-barn-interaktioner fra et igangværende ph.d.-projekt, og analysen peger på, at disse interaktioner rummer potentialer for børns socialisering i at være sproglige aktører.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Viden om Literacy |
| Udgave nummer | 32 |
| Sider (fra-til) | 84-94 |
| Antal sider | 11 |
| ISSN | 2245-2761 |
| Status | Udgivet - okt. 2022 |
Emneord
- børnehaver
- sprog
- barn-barn-interaktioner
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Interaktionelle mønstre i småbørns sprogbrug i en daginstitution
Hesselvig, R. H. (Projektleder)
01/01/19 → 30/05/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Cedif internat
Hesselvig, R. H. (Deltager)
29 nov. 2021 → 30 nov. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
EELC8 - Explorations in Ethnography, Language and Communication
Slingerland, R. H. (Deltager)
24 sep. 2020 → 25 sep. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil