Abstract
I denne artikel introducerer vi børnelitteraturens begreber, temaer og nye tendenser. Det vil sige, at vi først præsenterer de begreber, som i særlig grad er knyttet til børnelitteraturen, og som spiller en væsentlig rolle, når man beskæftiger sig med børnelitteratur. Det drejer sig om fx adaptation, purifikation, didaktisering, den indskrevne læser, to-stemmighed og tekst- og læserkompetencer. Dernæst introducerer vi de temaer og nyere tendenser, som findes i børnelitteratur, og som på mange måder adskiller sig væsentligt fra tidligere traditioners børnelitteratur, men som samtidig også trækker på netop disse traditioner. Det drejer sig om fx tendenser til tekstmæssig flertydighed og åbenhed og en tematisk orientering mod såvel humor og nonsens som mod døden og det metafysiske. Inden artiklen afsluttes med forslag til videre læsning, diskuterer vi, hvilke særlige forhold i børnebogen pædagogen kan være opmærksom på, ligesom vi diskuterer, hvilke kriterier pædagogen kan lægge til grund for sit syn på børnelitteratur.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i dagtilbud |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 25 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2016 |
Sider | 374-396 |
ISBN (Trykt) | 9788741265568 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93114203 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- børn
- børnelitteratur