Børnemiljøprojektet: Pædagogisk arbejde med børnemiljø og børns perspektiver i dagtilbud

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Abstract

Børns perspektiver i udvikling af gode børnemiljøer
Indsatsen for udvikling af et ”fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø” (Dagtilbudsloven, §7) har i en årrække været obligatorisk i samtlige danske dagtilbud. I den danske dagtilbudslov står: ”
Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.” (Dagtilbudsloven, §8, stk.5). Inddragelse af børns perspektiver i arbejdet med børnemiljøet er således en lovgivningsmæssig forpligtelse, men
der mangler viden om, dels hvordan pædagogerne inddrager børn, og dels hvilken betydning denne inddragelse har for såvel pædagogikken som børnekulturen. Vi er særligt optaget af, i hvor høj grad børns oplevelser af glæde og frygt spiller sammen med pædagogers vurderinger af, hvad et godt
børnemiljø kan være, samt om det gode børnemiljø giver børn mulighed for at overskride sig selv fysisk, psykisk og æstetisk.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10 nov. 2016
StatusUdgivet - 10 nov. 2016
BegivenhedBIN-Norden: Fears and Pleasures in Nordic Childhood - Lysebu, Oslo, Norge
Varighed: 10 nov. 201611 nov. 2016
http://bin-norden.org/bin-konferanse/bin-conerence-2016/

Konference

KonferenceBIN-Norden
LokationLysebu
Land/OmrådeNorge
ByOslo
Periode10/11/1611/11/16
Internetadresse

Emneord

  • børnekultur
  • børnemiljø
  • børneperspektiv

Citationsformater