Børneopdragelse blandt etniske minoritetsforældre - opfattelser og selvopfattelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Üzeyir Tireli indkredser nogle af mest centrale opfattelser og tolkninger af etniske minoritetsforældres – eller ”de fremmedes” – børneopdragelse, sådan som de kommer til udtryk i de politiske og folkelige debatter i Danmark. Disse opfattelser og tolkninger sammenholdes efterfølgende med etniske minoritetsforældres egne vurderinger og opfattelser af det samme, hentet fra en
større undersøgelse om emnet. Det viser sig, at der er markante forskelle mellem etniske minoritetsforældres selvopfattelse og den politiske og folkelige debats antagelser om etniske minoritetsforældres børneopdragelse. Forfatteren understreger, at det er nødvendigt for pædagoger at være bevidst om den fremherskende diskurs om etniske minoriteters forældreroller og opdragelsesmønstre, da den påvirker vores handlinger og viden i relation til etniske minoriteter og deres børneopdragelse.
Forfatteren ønsker med kapitlet at nuancere den dominerende opfattelse
af ”de andres” børneopdragelse samt at udvide og styrke en moddiskurs, der giver indsigt i kompleksiteten i etniske minoriteters børneopdragelse.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogiske arbejde med tosprogede børn
RedaktørerPeter Mikkelsen
Antal sider29
ForlagDafolo
Publikationsdato2010
Sider95-124
ISBN (Trykt)978-87-7281-444-5
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • tosprogede børn
  • opdragelse
  • minoritetsforældre

Citationsformater