Abstract
Med dette kapitel beskriver vi hvordan skolebørn forholder sig til bæredygtighed, og hvilke ønsker de har for undervisning om bæredygtighed i skolen. Kapitlet bidrager dermed til diskussionen om hvordan bæredygtighedspædagogik kan udvikles i skolens praksis. Med en designantropologisk tilgang, i form af tilpassede fremtidsworkshops, producerer vi empirisk materiale om det gode børneliv og bæredygtighed. Disse fremtidsworkshops blev udført i et Børnepanel nedsat af Center for Grundskoleforskning. Vores fund viser for det første at børnenes forestillinger om fremtiden på én gang er præget af frygt og håb, og at de forskellige fremtider der emergerer, er influeret af hvordan man spørger, og hvilke materialer der er i spil. For det andet viser analyserne at børnepanelets deltagere udpeger uddannelse som fundament for en god fremtid. De peger på at god undervisning i bæredygtighed skal 1) være meningsfuld, 2) have blik for konkrete handlemuligheder, 3) indgyde håb. Desuden viser vi at workshopformatet har et metodisk potentiale i forhold til Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU).
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Bæredygtige Skoleliv |
| Redaktører | Nicolaj Elf, Connie Svabo, Thomas Skovgaard |
| Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
| Publikationsdato | 6 mar. 2024 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-408-3532-8 |
| Status | Udgivet - 6 mar. 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Skoler, fag og institutioner