Børnepanelet: Børneperspektiver på gode børneliv og bæredygtige fremtider

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Med dette kapitel beskriver vi hvordan skolebørn forholder sig til bæredygtighed, og hvilke ønsker de har for undervisning om bæredygtighed i skolen. Kapitlet bidrager dermed til diskussionen om hvordan bæredygtighedspædagogik kan udvikles i skolens praksis. Med en designantropologisk tilgang, i form af tilpassede fremtidsworkshops, producerer vi empirisk materiale om det gode børneliv og bæredygtighed. Disse fremtidsworkshops blev udført i et Børnepanel nedsat af Center for Grundskoleforskning. Vores fund viser for det første at børnenes forestillinger om fremtiden på én gang er præget af frygt og håb, og at de forskellige fremtider der emergerer, er influeret af hvordan man spørger, og hvilke materialer der er i spil. For det andet viser analyserne at børnepanelets deltagere udpeger uddannelse som fundament for en god fremtid. De peger på at god undervisning i bæredygtighed skal 1) være meningsfuld, 2) have blik for konkrete handlemuligheder, 3) indgyde håb. Desuden viser vi at workshopformatet har et metodisk potentiale i forhold til Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU).
OriginalsprogDansk
TitelBæredygtige Skoleliv
RedaktørerNicolaj Elf, Connie Svabo, Thomas Skovgaard
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato6 mar. 2024
ISBN (Trykt)978-87-408-3532-8
StatusUdgivet - 6 mar. 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater