Abstract
Rapporten beskriver fire emner uafhængigt af hinanden. Emnerne hænger sammen, men det skulle være muligt at læse om et emne uden at læse de øvrige.
De fire emner er :
1. En undersøgelse af danske børns evne til at tænke abstrakt, udtrykt ved de niveauer, som Piaget angiver for kognitiv udvikling.
2. En vurdering af nogle fysiklærebøgers indhold og de krav, som bøgerne stiller til den lærendes abstraktionsniveau.
3. En beskrivelse af et forsøg på at fremskynde børns cognitive udvikling - CASE projektet(10) (CASE er Cognitiv Acceleration through Science Education).
4. Om børns hverdagsforestillinger, definitioner, hvor dybt de bunder, og de forsøg, der har været gjort for at overvinde problemet i undervisningen. Her refereres også en undersøgelse af børns forestillinger om forbrænding, eksemplificeret ved et stearinlys.
De fire emner er :
1. En undersøgelse af danske børns evne til at tænke abstrakt, udtrykt ved de niveauer, som Piaget angiver for kognitiv udvikling.
2. En vurdering af nogle fysiklærebøgers indhold og de krav, som bøgerne stiller til den lærendes abstraktionsniveau.
3. En beskrivelse af et forsøg på at fremskynde børns cognitive udvikling - CASE projektet(10) (CASE er Cognitiv Acceleration through Science Education).
4. Om børns hverdagsforestillinger, definitioner, hvor dybt de bunder, og de forsøg, der har været gjort for at overvinde problemet i undervisningen. Her refereres også en undersøgelse af børns forestillinger om forbrænding, eksemplificeret ved et stearinlys.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Haubro |
---|---|
Antal sider | 50 |
Status | Udgivet - 1994 |
Emneord
- læringsstile
- didaktik
- cognitiv acceleration
- hvedagsforestillinger i fysik/kemi
- konstruktivistisk læring
- vurdering af lærebøger