Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan voksnes rammesætning, indretning af rum og materialevalg påvirker børns muligheder for demokratisk deltagelse. Det empiriske materiale udspringer af et forskningsprojekt, hvor daginstitutionspædagoger, børnekulturformidlere og undervisere på pædagoguddannelsen sammen har undersøgt børns deltagelse i tre forskellige børnekulturelle miljøer. Med et intra-aktivt perspektiv kan vi få øje på, hvordan forskellige samfundsmæssige diskurser om demokrati væver sig sammen og sætter sig materielt i de voksnes rumgørelser, materialevalg og måder at invitere børn til deltagelse på. I artiklen følger vi med to grupper af børnehavebørn og viser med Biestas tre domæner for pædagogisk virksomhed, hvordan de børnekulturelle rum er dobbeltkodede og fordrer, at børn formår at afkode rum og legematerialers kvalificerende og socialiserende domæner og vurdere, hvordan de kan bryde disse på passende måder med henblik på subjektifikation.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Barn |
Vol/bind | 43 |
Udgave nummer | 1-2 |
Sider (fra-til) | 173-188 |
ISSN | 0800-1669 |
Status | Udgivet - feb. 2025 |
Emneord
- børnekultur
- daginstitutioner
- pædagogisk arbejde
- kvalitativ metode