Abstract
Børns fiktionsskrivning i fritidenI de senere år er der opstået en række forfatterværksteder for børn og unge i biblioteksregi (i forbindelse med fokus på biblioteket som uformelt læringsrum). Her vælger børn at kvalificere deres egne læse- og skriveprocesser og -færdigheder ud fra motivation og lyst. Dette paper præsenterer dele af et forskningsprojekt, hvor der sættes fokus på børns deltagelse i forfatterskoler og deres eget syn på det identitets(udbytte), de opnår ved denne deltagelse. Børnenes/informanternes deltagelse og engagement belyses gennem tolkning af en række kvalitative interviews med børn fra forfatterkurset Forfatterspirerne i Vanløse suppleret med en diskursanalytisk gennemgang af indsamlede tekster og kursusplaner fra Forfatterspirerne. De empiriske data gennemlyses og tolkes i en diskursanalytisk ramme (ud fra bl.a. James P. Gee), ud fra begreber som engagement, motivation og identitetsdannelse (Wolfgang Klafki). Desuden henvises til forskning i skrivning og i børns læsevaner og litteratursyn (Stine Reinholdt Hansen mfl.). Det foreløbige overordnede forskningsspørgsmål i dette paper lyder da: Hvilke (skrive)identiteter, erfaringer og syn på fiktionsskrivning udvikler børn ved deltagelse i forfatterkurser?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 7 nov. 2014 |
Status | Udgivet - 7 nov. 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- børnekultur
- børnelitteratur
- literacy
- skrivning