Børns forståelse og forventning om inddragelse

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktFormidling

Abstract

Børns forståelse og forventning om inddragelse
Mimi Petersen, Lektor/ Ph.d., Institut for Socialt Arbejde, Det Samfundsfaglige og Pædagogiske Fakultet, Professionshøjskolen Metropol, Danmark

Siden 1989 har FN’s børnekonvention, især artikel 12 til 16, gjort at behandlingen af børn som borgere, er blevet en udfordring for vores samfund. Vi kan bekræfte, at deltagelse er en af børnenes vigtigste menneskerettigheder, som gør det muligt, at børn bliver fuldgyldigt medlem af vores samfund. Der er gjort bestræbelser på at beskytte børn mod misbrug og omsorgssvigt
og vi er kommet langt på det område. På en måde kan vi sige, at begrebet barndom har været knyttet til beskyttelse og dermed været objekter af rettigheder mere end at betragte dem som genstand for disse rettigheder.
Papiret vil fremlægge nogle af resultaterne af et tre-årigt forskningsprojekt om brug af Sikkerhedsplaner i en kommune i Danmark ud fra børnenes perspektiv om inddragelse. En sikkerhedsplan er en forebyggende foranstaltning (f.eks. at forebygge anbringelse udenfor hjemmet) og
intensivt myndighedsarbejde, hvor der iværksættes bl.a. familiebehandlingsindsatser. Sikkerhedsplan
er en del af metoden Signs Of Safety.
En del af den kvalitative undersøgelse har haft til formål at undersøge børns deltagelse i beslutningsprocessen.
Det empiriske grundlag er interview og dialogmøde med flere grupper af børn,
i alderen 3 til 15 år. Flere studerende fra socialrådgiveruddannelsen i København og socialrådgiver i praksis har været involveret i dataindsamlingsprocessen.
Papiret vil bl.a. belyse:
- Hvordan er børn involveret i processen?
- Hvordan ville børnene blive involveret?
- Hvordan ser de på deres egen rolle?
- På hvilken måde har sikkerhedsplaner skabt / er at skabe trivsel for børnene?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 aug. 2014
StatusUdgivet - 26 aug. 2014

Citationsformater