Børns fysiske aktivitet i børnehaver: En analyse af 5-6 årige børns muligheder og betingelser for fysisk aktivitet i forskellige børnehaver og den fysiske aktivitets betydning for børns udvikling.

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskning

484 Downloads (Pure)

Abstract

Projektet tager udgangspunkt i, at der i Danmark er en stigende bekymring for folkesundheden og forekomsten af livsstilslidelser, som blandt andet er forårsaget af, at børn (og voksne) bevæger sig for lidt. Sundhedsvidenskabelige studier har vist, at fysisk aktivitet er vigtig for børns sundhed, og samfundsvidenskabelige studier bekræfter, at det er betydningsfuldt for børns udvikling, at de har gode muligheder for at bevæge sig og være fysisk aktive. Da børn i 5-6 års alderen tilbringer en væsentlig del af deres tid i hverdagen sammen med andre børn og sammen med pædagoger i børnehaver, er det vigtigt at gennemføre videnskabelige undersøgelser af, hvilke muligheder børn har for at være fysisk aktive i forskellige børnehaver. Endvidere er det vigtigt at undersøge, hvilken betydning deltagelse i fysiske aktiviteter har, og det er også vigtigt at se det fra de 5-6 årige børns eget perspektiv.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedSyddansk Universitet
Antal sider339
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • børnepsykologi
  • Børnehaver
  • Børns udvikling
  • Fysisk aktivitet

Citationsformater