Børns inddragelse i sager med mistanke om overgreb

Lene Mosegaard Søbjerg, Alice Fredsgaard Thams, Margrethe Birkekær Christensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet belyser hvordan børn og unge inddrages og høres i sager, hvor der er mistanke om, at de har været udsat for et overgreb. Kapitlet viser, hvordan børnene inddrages i to meget forskellige sager med mistanke om overgreb, og fokus er på hvilke dilemmaer og valg, professionelle står over for i forbindelse med at beslutte at inddrage børnene eller ej. Faglige og etiske dilemmaer diskuteres, og læren er, at inddrageles ikke blot er at lytte til børnene gennem fx. børnesamtaler. Inddragelse kræver stort omtanke i forhold til at give barnet de rette vilkår for at blive inddraget og for at forstå sin rolle og formålet med inddragelsen.
OriginalsprogDansk
TitelBørn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder
RedaktørerMimi Petersen, Ida Kornerup
Antal sider17
UdgivelsesstedKbh.
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato16 aug. 2021
Sider93-109
Kapitel6
ISBN (Trykt)9788702316834
StatusUdgivet - 16 aug. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • udsatte unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater