Abstract
Børns trivsel er et ekspliciteret mål for både professionelle og politikere, som søger at sætte retning for et godt børneliv. Imidlertid er det en stor barriere for arbejdet med og samarbejdet om børns trivsel, at der er så stor uklarhed om, hvordan det fremtræder og forstås i børns hverdagsliv og i den forskning, der er inden for feltet.
Med udgangspunkt i et integrativt litteraturreview afdækker denne artikel forskningsfeltet om børns trivsel og mistrivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i en skandinavisk kontekst. Vi har i vores analyser identificeret otte forskellige måder at forstå trivsel og mistrivsel på og præsenterer en syntese på tværs, hvor vi viser de forskellige konteksters
primære forståelse af og fokus i arbejdet med børns trivsel og mistrivsel.
Formålet med artiklen er at bidrage til en øget klarhed over trivsel som både begreb og fænomen. Håbet er, at praksis med udgangspunkt i forskning kan blive mere tydelig på at forstå og arbejde med at skabe trivsel for børn.
Med udgangspunkt i et integrativt litteraturreview afdækker denne artikel forskningsfeltet om børns trivsel og mistrivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i en skandinavisk kontekst. Vi har i vores analyser identificeret otte forskellige måder at forstå trivsel og mistrivsel på og præsenterer en syntese på tværs, hvor vi viser de forskellige konteksters
primære forståelse af og fokus i arbejdet med børns trivsel og mistrivsel.
Formålet med artiklen er at bidrage til en øget klarhed over trivsel som både begreb og fænomen. Håbet er, at praksis med udgangspunkt i forskning kan blive mere tydelig på at forstå og arbejde med at skabe trivsel for børn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 19 |
Udgave nummer | 37 |
Sider (fra-til) | 64-77 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- forståelser
- mistrivsel
- samarbejde
- trivsel
- tværfaglig