Børns og unges forudsætninger, kompetencer og udviklingsmuligheder - herunder pædagogens rolle i forhold til børn med særlige behov.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Kapitlet redegør for den tætte sammenhæng mellem forudsætninger og kompetencer og argumenterer for, at man ikke kan se på forudsætninger uden samtidig at beskrive den sammenhæng, hvori de skal bruges. De psykiske byggesten, som er fundamentet i barnets omgang og møde med verden, beskrives, idet pædagogens opgave i skole og fritidsinstitutioner er at støtte og facilitere udvikling, læring og trivsel hos børn og unge. Viden om vores psykiske grundstruktur har betydning for tilrettelæggelse af den pædagogiske praksis. Sidst i kapitlet er der fokus på børn med særlige behov og forudsætninger.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik i skole og fritid
Antal sider16
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Sider391-405
ISBN (Trykt)978-87-4126-555-1
StatusUdgivet - 2017

Citationsformater