Børns perspektiver på science: – EN PUBLIKATION OM BØRNS PERSPEKTIVER PÅ SCIENCE I PÆDAGOGISK ARBEJDE I DAGINSTITUTIONER

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

24 Downloads (Pure)

Abstract

Denne publikation formidler forskning fra den del
af projektet Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner, der beskæftiger sig med børns perspektiver på science. Projektet, der er støttet af
Novo Nordisk Fonden, løber over en fireårig periode (2020-2023) og undersøger i tre delprojekter,
hvordan pædagogisk arbejde med science-aktiviteter kan bidrage til at bygge bro mellem børns (3-6
åriges) hverdagsoplevelser og naturvidenskabelige
perspektivrige erkendelser (om det samlede projekt: Se metodebilag, side 43).
Med ændringerne i Dagtilbudsloven i 2018 tydeliggøres det, at daginstitutioner på baggrund af et
fælles pædagogisk grundlag har ansvar for at etablere læringsmiljøer, der skal fremme børns trivsel,
læring, udvikling og dannelse med afsæt i børns
perspektiver. Det er derfor både aktuelt og interessant at undersøge børns perspektiver på science i
relation til arbejdet med læreplanstemaet Natur,
udeliv og science, jf. den pædagogiske læreplan
(Børne- og Socialministeriet, 2018).
I forskningsprojektet ses science som:
… en aktiv, eksperimenterende og undersøgende
tilgang til natur og naturfænomener og dermed
også (natur-)videnskab formidlet til små børn.
Med science i daginstitutioner tilstræbes at starte
på at bryde den (natur-)videnskabelige kode gennem at bygge bro mellem børnehavebørns empirisk sanselige tilgang til fænomener og videnskabens verden af abstraktion.
(Jf. projektansøgningen)
For at få det bedst mulige indblik i børns erfaringer
med og opfattelser af science er det relevant at
spørge børnene selv. Børn kan bidrage med en
unik viden om deres eget liv; en viden, der ikke er
tilgængelig på anden vis end ved at spørge børnene selv.
Derfor er det interessant gennem børneinterviews
at undersøge, hvad børnene oplever og erfarer i
vokseninitierede science-aktiviteter. Hvad finder
de interessant og værdifuldt? Hvad har de let ved
at forstå og forklare – og hvad er svært? Hvad udtrykker de selv om egne deltagelsesmuligheder?
Hvad tænker de om formålet med aktiviteterne?
Hvordan udtrykker de sig?
Publikationen henvender sig især til pædagoger,
lærere, studerende, seminarieundervisere, naturvejledere og andre, der er interesserede i pædagogers arbejde med science i daginstitutioner og i
børns perspektiver på science-aktiviteter. Hensigten er at inspirere til videre refleksion over, hvordan børns perspektiver kan inddrages i udvikling
og kvalificering af science i pædagogisk praksis.
OriginalsprogDansk
TitelBørns perspektiver på science
Publikationsdatofeb. 2022
ISBN (Elektronisk)9788797124246
StatusUdgivet - feb. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Daginstitutioner
  • børneperspektiver
  • science

Citationsformater