TY - RPRT
T1 - Børns perspektiver på science
T2 - – En publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner
AU - Stokholm, Dorte
AU - Christiansen, Mie
AU - Blomgreen, Camilla Bech
AU - Ejbye-Ernst, Niels
PY - 2022/2
Y1 - 2022/2
N2 - Denne publikation formidler forskning fra den delaf projektet Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner, der beskæftiger sig med børns perspektiver på science. Projektet, der er støttet afNovo Nordisk Fonden, løber over en fireårig periode (2020-2023) og undersøger i tre delprojekter,hvordan pædagogisk arbejde med science-aktiviteter kan bidrage til at bygge bro mellem børns (3-6åriges) hverdagsoplevelser og naturvidenskabeligeperspektivrige erkendelser (om det samlede projekt: Se metodebilag, side 43).Med ændringerne i Dagtilbudsloven i 2018 tydeliggøres det, at daginstitutioner på baggrund af etfælles pædagogisk grundlag har ansvar for at etablere læringsmiljøer, der skal fremme børns trivsel,læring, udvikling og dannelse med afsæt i børnsperspektiver. Det er derfor både aktuelt og interessant at undersøge børns perspektiver på science irelation til arbejdet med læreplanstemaet Natur,udeliv og science, jf. den pædagogiske læreplan(Børne- og Socialministeriet, 2018).I forskningsprojektet ses science som:… en aktiv, eksperimenterende og undersøgendetilgang til natur og naturfænomener og dermedogså (natur-)videnskab formidlet til små børn.Med science i daginstitutioner tilstræbes at startepå at bryde den (natur-)videnskabelige kode gennem at bygge bro mellem børnehavebørns empirisk sanselige tilgang til fænomener og videnskabens verden af abstraktion.(Jf. projektansøgningen)For at få det bedst mulige indblik i børns erfaringermed og opfattelser af science er det relevant atspørge børnene selv. Børn kan bidrage med enunik viden om deres eget liv; en viden, der ikke ertilgængelig på anden vis end ved at spørge børnene selv.Derfor er det interessant gennem børneinterviewsat undersøge, hvad børnene oplever og erfarer ivokseninitierede science-aktiviteter. Hvad finderde interessant og værdifuldt? Hvad har de let vedat forstå og forklare – og hvad er svært? Hvad udtrykker de selv om egne deltagelsesmuligheder?Hvad tænker de om formålet med aktiviteterne?Hvordan udtrykker de sig?Publikationen henvender sig især til pædagoger,lærere, studerende, seminarieundervisere, naturvejledere og andre, der er interesserede i pædagogers arbejde med science i daginstitutioner og ibørns perspektiver på science-aktiviteter. Hensigten er at inspirere til videre refleksion over, hvordan børns perspektiver kan inddrages i udviklingog kvalificering af science i pædagogisk praksis.
AB - Denne publikation formidler forskning fra den delaf projektet Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner, der beskæftiger sig med børns perspektiver på science. Projektet, der er støttet afNovo Nordisk Fonden, løber over en fireårig periode (2020-2023) og undersøger i tre delprojekter,hvordan pædagogisk arbejde med science-aktiviteter kan bidrage til at bygge bro mellem børns (3-6åriges) hverdagsoplevelser og naturvidenskabeligeperspektivrige erkendelser (om det samlede projekt: Se metodebilag, side 43).Med ændringerne i Dagtilbudsloven i 2018 tydeliggøres det, at daginstitutioner på baggrund af etfælles pædagogisk grundlag har ansvar for at etablere læringsmiljøer, der skal fremme børns trivsel,læring, udvikling og dannelse med afsæt i børnsperspektiver. Det er derfor både aktuelt og interessant at undersøge børns perspektiver på science irelation til arbejdet med læreplanstemaet Natur,udeliv og science, jf. den pædagogiske læreplan(Børne- og Socialministeriet, 2018).I forskningsprojektet ses science som:… en aktiv, eksperimenterende og undersøgendetilgang til natur og naturfænomener og dermedogså (natur-)videnskab formidlet til små børn.Med science i daginstitutioner tilstræbes at startepå at bryde den (natur-)videnskabelige kode gennem at bygge bro mellem børnehavebørns empirisk sanselige tilgang til fænomener og videnskabens verden af abstraktion.(Jf. projektansøgningen)For at få det bedst mulige indblik i børns erfaringermed og opfattelser af science er det relevant atspørge børnene selv. Børn kan bidrage med enunik viden om deres eget liv; en viden, der ikke ertilgængelig på anden vis end ved at spørge børnene selv.Derfor er det interessant gennem børneinterviewsat undersøge, hvad børnene oplever og erfarer ivokseninitierede science-aktiviteter. Hvad finderde interessant og værdifuldt? Hvad har de let vedat forstå og forklare – og hvad er svært? Hvad udtrykker de selv om egne deltagelsesmuligheder?Hvad tænker de om formålet med aktiviteterne?Hvordan udtrykker de sig?Publikationen henvender sig især til pædagoger,lærere, studerende, seminarieundervisere, naturvejledere og andre, der er interesserede i pædagogers arbejde med science i daginstitutioner og ibørns perspektiver på science-aktiviteter. Hensigten er at inspirere til videre refleksion over, hvordan børns perspektiver kan inddrages i udviklingog kvalificering af science i pædagogisk praksis.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - børneperspektiver
KW - daginstitutioner
KW - science
M3 - Rapport
BT - Børns perspektiver på science
PB - VIA University College
ER -