Abstract
Arbejdet med at fremme børns trivsel er et af de helt overordnede mål med børns ophold i danske daginstitutioner jævnfør formålsparagraffen i Dagtilbudsloven. Trivsel er dog først på det seneste for alvor kommet på dagsordenen i de pædagogiske institutioner, hvor der tidligere har været en tendens til først at få øje på trivsel, når den ikke længere er til stede og således begrebsliggøre den i negative termer.
Kapitlet beskriver og diskuterer børns trivsel med afsæt i studier af børn, der allerede er i god trivsel. Det sker ud fra en formodning om, at det kun er muligt at arbejde målrettet mod en øget trivsel i danske dagtilbud, hvis man er i stand til eksplicit at identificere og karakterisere positive elementer i det gode børneinstitutionsliv. Spørgsmål som ’hvordan ved pædagoger, at børn trives?’, ’Hvad ser pædagoger, når de ser?’ og henvendt til børnene: ’Hvad gør dig glad i børnehaven?’ danner afsæt for kapitlets afsluttende diskussion af pædagogiske handlemuligheder i forhold til at skabe gode trivselsbetingelser i et barneperspektiv.
Kapitlet beskriver og diskuterer børns trivsel med afsæt i studier af børn, der allerede er i god trivsel. Det sker ud fra en formodning om, at det kun er muligt at arbejde målrettet mod en øget trivsel i danske dagtilbud, hvis man er i stand til eksplicit at identificere og karakterisere positive elementer i det gode børneinstitutionsliv. Spørgsmål som ’hvordan ved pædagoger, at børn trives?’, ’Hvad ser pædagoger, når de ser?’ og henvendt til børnene: ’Hvad gør dig glad i børnehaven?’ danner afsæt for kapitlets afsluttende diskussion af pædagogiske handlemuligheder i forhold til at skabe gode trivselsbetingelser i et barneperspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Barndomspædagogik |
Redaktører | Daniela Cecchin |
Antal sider | 18 |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2015 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-4394-2 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- daginstitutioner