Børns trivsel i daginstitutioner

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Arbejdet med at fremme børns trivsel er et af de overordnede mål med børns ophold i danske daginstitutioner jævnfør formålsparagraffen i dagtilbudsloven, de styrkede læreplaner og den nye bekendtgørelse fra 2018. Trivsel er de seneste år for alvor kommet på dagsordenen i de pædagogiske institutioner, og det er blevet almindeligt at foretage trivselsundersøgelser, hvor der tidligere har været en tendens til først at få øje på trivsel, når den ikke længere var til stede, og således begrebsliggøre den i negative termer.
Kapitlet beskriver og diskuterer børns trivsel med afsæt i studier af børn, der allerede er i god trivsel. Det sker ud fra en formodning om, at det kun er muligt at arbejde målrettet mod en øget trivsel i danske dagtilbud, hvis man er i stand til eksplicit at identificere og karakterisere positive elementer i det gode børneinstitutionsliv. Spørgsmål som ’hvordan ved pædagoger, at børn trives?’, ’hvad ser pædagoger, når de ser?’ og (henvendt til børnene) ’hvad gør dig glad i børnehaven?’ danner afsæt for kapitlets afsluttende diskussion af pædagogiske handlemuligheder i forhold til at skabe gode trivselsbetingelser i et barneperspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelBarndomspædagogik i dagtilbud
RedaktørerDaniela Cecchin
Antal sider22
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2019
Udgave2
Sider127-148
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788750052470
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • daginstitutioner
  • børn

Citationsformater