Børns trivsel i dagtilbud

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

En helt central opgave for pædagoger ansat i danske dagtilbud er at sikre børns generelle trivsel jævnfør § 1 i den gældende dagtilbudslov (Social Ministeriet, 2010). Kapitlet præsenterer perspektiver på hvad trivsel er, og hvordan pædagoger genkender et barn i trivsel. Der gives en række eksempler på, hvad børn selv tillægger betydning i forhold til at opleve glæde i deres hverdagsliv. Dernæst lægges op til en diskussion af, hvordan pædagoger kan arbejde med trivsel i danske dagtilbud med afsæt i en kvalitativ undersøgelse af børnehavebørns egne perspektiver på deres professionelle voksne, og de forskellige roller voksne indtager i mødet med børn. Kapitlet anskuer således fire forskellige stereotypier på pædagoger i en trivselskontekst og peger på nogle forskelligartede strategier, som pædagoger bringer i anvendelse med henblik på at understøtte børns trivsel henholdsvis direkte og indirekte samt med fokus på, hvordan børns trivsel udspiller sig nu og her samt fremadrettet i deres videre tilværelse.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik i dagtilbud
RedaktørerDavid Thore Gravesen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2016
Sider117-132
Artikelnummerkapitel 6
ISBN (Trykt)9788741265568
ISBN (Elektronisk)9788793114203
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • dagtilbud

Citationsformater