Abstract
En helt central opgave for pædagoger ansat i danske dagtilbud er at sikre børns generelle trivsel jævnfør § 1 i den gældende dagtilbudslov (Social Ministeriet, 2010). Kapitlet præsenterer perspektiver på hvad trivsel er, og hvordan pædagoger genkender et barn i trivsel. Der gives en række eksempler på, hvad børn selv tillægger betydning i forhold til at opleve glæde i deres hverdagsliv. Dernæst lægges op til en diskussion af, hvordan pædagoger kan arbejde med trivsel i danske dagtilbud med afsæt i en kvalitativ undersøgelse af børnehavebørns egne perspektiver på deres professionelle voksne, og de forskellige roller voksne indtager i mødet med børn. Kapitlet anskuer således fire forskellige stereotypier på pædagoger i en trivselskontekst og peger på nogle forskelligartede strategier, som pædagoger bringer i anvendelse med henblik på at understøtte børns trivsel henholdsvis direkte og indirekte samt med fokus på, hvordan børns trivsel udspiller sig nu og her samt fremadrettet i deres videre tilværelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i dagtilbud |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2016 |
Sider | 117-132 |
Artikelnummer | kapitel 6 |
ISBN (Trykt) | 9788741265568 |
ISBN (Elektronisk) | 9788793114203 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- dagtilbud