Abstract
Hvordan kan pædagogisk ledelse kvalificere de organisatoriske processer,
så de kaster opgaveløsning, refleksion og måske også kompetenceudvikling
af sig? De vanlige veje til professionel udvikling af skolen
peger typisk på behov for kompetenceudvikling hos ledere, lærere og
pædagoger og byder sig til med lovende nye indsatser. Men vejen synes
vanskelig. Denne artikel argumenterer for at flytte opmærksomheden i
skolens kompetenceudvikling fra individer og særlige nye satsninger og
back to basics og til blikket for, at alle professionelle processer i skolen,
også de organisatoriske, faktisk er at forstå som didaktiske. Og for at det
er opgaveløsning, der skaber kompetenceudvikling, ikke omvendt. Begge
argumenter kalder på et organisationsdidaktisk perspektiv.
så de kaster opgaveløsning, refleksion og måske også kompetenceudvikling
af sig? De vanlige veje til professionel udvikling af skolen
peger typisk på behov for kompetenceudvikling hos ledere, lærere og
pædagoger og byder sig til med lovende nye indsatser. Men vejen synes
vanskelig. Denne artikel argumenterer for at flytte opmærksomheden i
skolens kompetenceudvikling fra individer og særlige nye satsninger og
back to basics og til blikket for, at alle professionelle processer i skolen,
også de organisatoriske, faktisk er at forstå som didaktiske. Og for at det
er opgaveløsning, der skaber kompetenceudvikling, ikke omvendt. Begge
argumenter kalder på et organisationsdidaktisk perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Ledelse i Morgen |
Vol/bind | 25 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 18-24 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 2446-1717 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- folkeskolen
- kompetenceudvikling