Abstract
Næsten lige meget hvor god en læreruddannelse er, og hvor velgennemtænkt
dens praktikforløb er organiseret, så er det næppe muligt at forberede de
lærerstuderende på alle de udfordringer, de som nyuddannede vil støde på i skolens hverdag. Derfor har mange lande indført særlige ordninger, der kan lette overgangen fra uddannelse til praksis som en bro ind i professionen. Sådanne ordninger går i faglitteraturen under benævnelserne induction og mentoring. Induction og mentoring har til formål at støtte nyuddannede lærere i den første tid i skolen og lette overgangen fra at være studerende til at være lærer (Bartell, 2005).
dens praktikforløb er organiseret, så er det næppe muligt at forberede de
lærerstuderende på alle de udfordringer, de som nyuddannede vil støde på i skolens hverdag. Derfor har mange lande indført særlige ordninger, der kan lette overgangen fra uddannelse til praksis som en bro ind i professionen. Sådanne ordninger går i faglitteraturen under benævnelserne induction og mentoring. Induction og mentoring har til formål at støtte nyuddannede lærere i den første tid i skolen og lette overgangen fra at være studerende til at være lærer (Bartell, 2005).
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 17 |
---|---|
Status | Udgivet - 12 aug. 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Mentor og induction