Barndom og pædagogisk kvalitet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I artiklen udfoldes et interaktionistisk og bio-økosystemisk perspektiv på, hvordan børn lærer og udvikler sig i samspil med andre og med kulturelle symboler og artefakter. Det vises bl.a. genenm en model for proximale processer, hvordan disse i læringsmiljøet understøtter læring og udvikling og hvordan styrken af de proximale processer hænger sammen med kvaliteten af læringsmiljøet. Modellen er fundament for et kvalitetsvurderingsværktøj, der kan anvendes i såvel forskning som i praksisudvikling
OriginalsprogDansk
TitelKvalitet i dagtilbud : Grundbog til dagtilbudspædagogik
RedaktørerIda Kornerup, Torben Næsby
Antal sider12
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato5 nov. 2015
Sider36 - 48
ISBN (Trykt)978-87-7160-120-6
StatusUdgivet - 5 nov. 2015

Emneord

  • børnepsykologi
  • bio-økosystemisk
  • kvalitet
  • læring
  • læringsmiljø
  • proximale processer
  • pædagogisk arbejde
  • barndom
  • dagtilbud
  • kultur
  • kvalitet
  • kvalitetsvurdering
  • læring
  • læringsmiljø

Citationsformater