Abstract
Gruppestrukturen i socialforvaltningerne har været central, siden bistandsloven blev gennemført i slutningen af 1970’erne. Den har betydning for, hvordan et
udsat barn forstås og behandles, fordi sagsbehandlerne trækker på hinandens viden og erfaring, når de træffer beslutninger i grupper og fordi ledelsen kan styre beslutninger, der træffes i grupper. Rapportens litteraturstudie viser imidlertid, at der er meget begrænset indsigt i, hvordan grupper træffer beslutninger, hvordan deres indsigt får betydning for sagsbehandlernes handlinger, og hvordan det får indflydelse på behandlingen af børn og forældre. Med inspiration fra adfærdsvidenskaben undersøger denne rapport, hvordan et beslutningsredskab til at forbedre gruppe-beslutninger, påvirker beslutningsprocessen i et unge-rådgiver team i en dansk kommune. Målet med redskabet er at mindske det, som vi med den engelske forsker Eileen Munro’s ord, kalder for ”vurderings-fejl”. Rapporten viser, at redskabet – under de rette forhold – ser ud til at være gavnlig i forhold til at synliggøre det faglige udgangspunkt for beslutningen. Men på grund af det begrænsede empiriske grundlag, giver det ikke en klar indikator af, om vurderings-fejlene mindskes.
udsat barn forstås og behandles, fordi sagsbehandlerne trækker på hinandens viden og erfaring, når de træffer beslutninger i grupper og fordi ledelsen kan styre beslutninger, der træffes i grupper. Rapportens litteraturstudie viser imidlertid, at der er meget begrænset indsigt i, hvordan grupper træffer beslutninger, hvordan deres indsigt får betydning for sagsbehandlernes handlinger, og hvordan det får indflydelse på behandlingen af børn og forældre. Med inspiration fra adfærdsvidenskaben undersøger denne rapport, hvordan et beslutningsredskab til at forbedre gruppe-beslutninger, påvirker beslutningsprocessen i et unge-rådgiver team i en dansk kommune. Målet med redskabet er at mindske det, som vi med den engelske forsker Eileen Munro’s ord, kalder for ”vurderings-fejl”. Rapporten viser, at redskabet – under de rette forhold – ser ud til at være gavnlig i forhold til at synliggøre det faglige udgangspunkt for beslutningen. Men på grund af det begrænsede empiriske grundlag, giver det ikke en klar indikator af, om vurderings-fejlene mindskes.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Københavns Professionshøjskole |
Antal sider | 63 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93894-11-2 |
Status | Udgivet - 30 jun. 2020 |