Abstract
Hvorfor er langt de fleste undervisningslokaler på videregående uddannelser arkitektonisk indrettet som en lukket kasse, der består af fire vægge, fyldt op af stolerækker og borde, der alle vender mod en tavle? I nogle tilfælde er stolene endda fastgjort til gulvet, så man er sikker på, at de studerende ikke vender forkert. Det er en arkitektonisk strategi. En disciplineringsstrategi, der har skabt en internaliseret fortælling om, hvordan undervisning på uddannelser bør se ud, og hvordan man lærer bedst. Men der eksisterer heldigvis alternative læringsmiljøer, der tilbyder andre udfoldelsesmuligheder. Læringsmiljøer der er inspirerende og understøtter de studerendes forskelligheder og i højere grad muliggør mangfoldige læringsscenarier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 5 |
Tidsskrift | PlayBook |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 40-49 |
Antal sider | 10 |
Status | Udgivet - 1 jan. 2021 |
Emneord
- undervisning
- didaktik