Befri mig fra undervisningslokalets skjulte disciplineringsstrategi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

1 Downloads (Pure)

Abstract

Hvorfor er langt de fleste undervisningslokaler på videregående uddannelser arkitektonisk indrettet som en lukket kasse, der består af fire vægge, fyldt op af stolerækker og borde, der alle vender mod en tavle? I nogle tilfælde er stolene endda fastgjort til gulvet, så man er sikker på, at de studerende ikke vender forkert. Det er en arkitektonisk strategi. En disciplineringsstrategi, der har skabt en internaliseret fortælling om, hvordan undervisning på uddannelser bør se ud, og hvordan man lærer bedst. Men der eksisterer heldigvis alternative læringsmiljøer, der tilbyder andre udfoldelsesmuligheder. Læringsmiljøer der er inspirerende og understøtter de studerendes forskelligheder og i højere grad muliggør mangfoldige læringsscenarier.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftPlayBook
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)40-49
Antal sider10
StatusUdgivet - 1 jan. 2021

Emneord

  • undervisning
  • didaktik

Citationsformater